Boka du nå holder i hånden, er skrevet for elever i videregående skole uten forkunnskap i arabisk. Her finner du tekster med ordlister, oppgaver og enkel grammatikk. Til boka hører en nettressurs med lydmateriale og interaktive oppgaver. Forfatterne har lagt vekt på å simulere reelle kommunikasjonssituasjoner, og grammatikk og vokabular blir introdusert etter hvert som det blir nødvendig.
Boka er skrevet med utgangspunkt i læreplanen for fremmedspråk og er praktisk orientert. I starten av hvert kapittel finner du en innholdsoversikt, og på nettressursen kan du vurdere deg selv opp mot kompetansemålene for de tolv kapitlene.
Å lære seg arabisk betyr også å lære om mangfoldet som finnes i arabisktalende land, kulturelt og geografisk. Boken forsøker å formidle dette mangfoldet gjennom et persongalleri med opprinnelse fra ulike steder i den arabisktalende verden og lettfattelig informasjon om samfunnsmessige forhold.
John Erik Sætren har doktorgrad i arabisk fra Universitetet i Bergen. Han har i løpet av de ti siste årene undervist i arabisk på høyskole- og universitetsnivå. Sætren har tidligere vært med på å gi ut boka Ronda - en fortelling på norsk og arabisk.
Afrah M. Ghalion er faglærer i arabisk ved Stavanger katedralskole. Foruten arabisk språk har hun studert pedagogikk og arkitektur. Hun har mer enn tjue års undervisningserfaring og har vært sentral i arbeidet med å starte opp og etablere arabisk som fremmedspråk i den norske skolen.