Nedlastbare filer
Høyoppløselig omslagHeftet
Boka du nå holder i hånden, er skrevet for elever på ungdomstrinnet uten forkunnskap i arabisk. Her finner du tekster med ordlister, oppgaver og enkel grammatikk. Til boka hører en nettressurs med lydmateriale og interaktive oppgaver. Forfatterne har lagt vekt på å simulere reelle kommunikasjonssituasjoner, og grammatikk og vokabular blir introdusert etter hvert som det blir nødvendig.
Boka er skrevet med utgangspunkt i læreplanen for fremmedspråk og er praktisk orientert. I starten av hvert kapittel finner du en innholdsoversikt, og på nettressursen kan du vurdere deg selv opp mot kompetansemålene for de tolv kapitlene.
Å lære seg arabisk betyr også å lære om mangfoldet som finnes i arabisktalende land, kulturelt og geografisk. Boka forsøker å formidle dette mangfoldet gjennom et persongalleri med opprinnelse fra ulike steder i den arabisktalende verden og lettfattelig informasjon om samfunnsmessige forhold.
Afrah M. Ghalion er faglærer i arabisk ved Stavanger katedralskole. Hun har mer enn tjue års undervisningserfaring og har vært sentral i arbeidet med å starte opp arabisk som fremmedspråk i den norske skolen.
John Erik Sætren er førsteamanuensis i arabisk ved Universitetet i Bergen og faglærer ved Amalie Skram videregående skole. Sætren har tidligere vært med på å gi ut boken Randa en fortelling på norsk og arabisk.