Boka du nå holder i hånden, er skrevet for elever i videregående skole med forkunnskap tilsvarende nivå 1 i arabisk. Her finner du tekster med ordlister, oppgaver og enkel grammatikk. Til boka hører en nettressurs med lydmateriale og interaktive oppgaver. Forfatterne har lagt vekt på å simulere reelle kommunikasjonssituasjoner, og grammatikk og vokabular blir introdusert etter hvert som det blir nødvendig.
Boka er skrevet med utgangspunkt i læreplanen for fremmedspråk og er inndelt i fem hovedtema. I starten av hver temadel finner du en oversikt over hvilke kompetansemål som dekkes i de enkelte kapitlene, og på nettressursen kan du vurdere deg selv opp mot disse kompetansemålene.
I det siste temaet i boka kan elevene velge å fordype seg i emner som politikk og litteratur. Her får elevene muligheten til å øve seg på å trekke ut informasjon fra mer avanserte tekster, og samtidig lære om samfunnsforhold i den arabiske verden.
Forfattere
Afrah M. Ghalion er faglærer i arabisk ved Stavanger katedralskole. Foruten arabisk språk har hun studert pedagogikk og arkitektur. Hun har mer enn tjue års undervisningserfaring og har vært sentral i arbeidet med å starte opp og etablere arabisk som fremmed-språk i den norske skolen.
John Erik Sætren har doktorgrad i arabisk fra Universitetet i Bergen. Han har i løpet av de ti siste årene undervist i arabisk på høyskole- og universitetsnivå. Sætren har tidligere vært med på å gi ut boka Randa en fortelling på norsk og arabisk.