YRK Lese- og skriveverktøy gir elevene støtte i arbeidet med å lese og skrive tekster. Ressursen er utarbeidet for norsk Vg2 yrkesfag og egner seg særlig godt for minoritetsspråklige elever, elever med behov for lese- og skrivestøtte og for elever som motiveres av yrkesrelevans i norskfaget. Ressursen er først og fremst for norskfaget, men kan også brukes tverrfaglig.
YRK Lese- og skriveverktøy gjør norskfaget yrkesrettet og relevant gjennom tekster som er
valgt ut spesielt for elever på yrkesfag. Ressursen inneholder sjangrene
appell, søknad og CV, debattinnlegg, dikt, fagartikkel, fortellende
tekster, instruksjon, yrkesintervju, logg, rapport og reklame. Med teksten i
sentrum får elevene jobbe med en rekke oppgaver innenfor tekstforståelse,
grammatikk og egen skriving.
Hver tekst har:
- begrepsforklaringer
- førlesningsoppgaver, tekstforståelses- og refleksjonsoppgaver
- skriftlige og muntlige fordypningsoppgaver
- selvrettende språkoppgaver
- skriverammer, disposisjon og huskelister
- Kompetansemål
YRK Lese- og skriveverktøy har tekster for programområdene på Bygg- og anleggsteknikk. Til
skolestart 2024 vil vi også ha tekster for helse- og oppvekstfag. Ressursen vil
etterhvert bygges ut med innhold for de andre utdanningsprogrammene på
yrkesfag.
Forfatter: Elisabeth Lønning er norsklektor med master i nordisk didaktikk fra Universitetet i Oslo. Hun har også allmennlærerutdanning fra Høgskolen i Sør-Trøndelag. Elisabeth Lønning jobber til daglig ved Lillehammer vgs. Nord der hun underviser i norsk for yrkesfag, påbygg og studieforberedende. Hun har tatt videreutdanning i andrespråkspedagogikk, og har i flere år hatt ansvar for oppfølging av de minoritetsspråklige elevene. Elisabeth Lønning er også involvert i eksamensarbeid for Utdanningsdirektoratet. Hun har mange års erfaring som norsklektor fra ungdomsskole og videregående.