Yrkesopplæringen skal ta utgangspunkt i de kvalitetskrav vi stiller til godt faglig arbeid. Det nye kompetansebegrepet understreker dette.
I dette hefte har vi beskrevet en vurderingspraksis som er basert på en slik opplæring.
Dette er andre utgave av Vurdering i yrkesfag. 2. utgave har fått et tillegg om blant annet refleksjon og kritisk tenkning i yrkesfag. Heftet har også nytt innhold om hvordan vurderingen kan ta opp i seg at kompetansemålene i læreplanene skal tolkes i henhold til teksten OM FAGET. Teksten OM FAGET handler i mange fag blant annet om bærekraftig utvikling, helse, miljø og sikkerhet og medvirkning.
Innhold
- Forord
- Innledning
- Helhetlig yrkeskompetanse
- Vurdering som grunnlag for motivasjon
- Utfordringer knyttet til vurdering i Vg1 og brede Vg2
- Hva er vurdering – oversikt
- Hvordan gjøre vurderingsarbeid i praksis?
- Standpunktvurdering
- Eksamen, fag- og svenneprøver
- Vurdering av skolens og bedriftens opplæringsvirksomhet
- Sentrale begreper i vurderingsarbeidet -ordliste
Heftet er skrevet for lærere og instruktører i fag- og yrkesopplæringen og er aktuelt både for skoler og bedrifter. Heftet er også relevant for studenter ved lærerutdanningene, spesielt yrkesfaglærerutdanningen (YFL) og praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPUY)