Fag: Grafisk design
Trinn: Medier og kommunikasjon vg2/vg3 og visuell kommunikasjon på fagskoler og høgskoler
Læreplan: Følger læreplan for programfaget grafisk design i videregående opplæring, og egner seg som innføring i visuell kommunikasjon for fagskoler og høyskoler.
Komponenter: Lærebok, fagnettsted og d-bok (digital bok)
OM VERKET
Grafisk design er et læreverk som gir en solid innføring i de grunnleggende prinsippene for all grafisk design. Grafisk design som yrke og håndverk er i stadig utvikling, noe som krever at grafiske designere konstant må holde seg oppdatert – over hele bredden av faget, og nettopp det håper vi dette læreverket hjelper til med.
Læreboka er rikt illustrert med ordforklaringer, oppsummeringer og varierte oppgaver. Vi blir kjent med kommunikasjons- og designprosessen fra idé til ferdig medieprodukt, før vi går videre til å lære inngående om
Fagnettsted
Fagnettstedet til Grafisk design er gratis men krever innlogging. På det nyttige fagnettstedet finner du:
Trykk her for å komme til fagnettstedet: https://grafiskdesign.fagbokforlaget.no/
d-bok (digital bok)
Til Grafisk design finnes også en digital bok. D-boka er en digital utgave av studieboka i papir. I d-boka kan man ta notater, markere tekst, slå opp ord i ordbok.
Kine Angelo er utdannet interiørarkitekt og møbeldesigner ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen. Gjennom 20 års praksis har hun jobbet med farger og fargesetting, med hovedvekt på fargeteori, visuell persepsjon og farger i arkitektonisk kontekst. Hun har lang erfaring med å holde kurs og foredrag for utdanningsinstitusjoner, organisasjoner, bedrifter og kommuner og har utgitt flere forskningsartikler, bidratt i fagbøker og med faglig formidling i medier. Siden 2010 har Angelo vært ansatt som forsker og universitetslektor ved NTNU, Fakultet for arkitektur og design, Institutt for arkitektur og teknologi.
Christopher Michael Haanes er utdannet i kalligrafi og bokbinding ved Roehampton Institute, London. Han ble Fellow av The Society of Scribes and Illuminators (SSI) som første skandinaviske medlem i 1990. Han har undervist i en årrekke ved Skolen for Grafisk Design og Westerdals Oslo ACT i kalligrafi, typografi og bokdesign. Han har også holdt workshops i USA, Japan, Australia og flere andre land i over 30 år. Haanes har utgitt en rekke fagbøker og fagartikler om skrift, og oppdrag han har utført, inkluderer Nobels fredspris og grafisk profil for Cappelen Damm.
Christian Leborg har flere års erfaring som praktiker, lærer og fagbokforfatter innen visuell kommunikasjon. Han har utgitt en fagbok om designprinsipper og står bak en blogg om Business design. Leborg har undervist som lærer blant annet på Westerdals Oslo ACT, Arkitektur- og designhøyskolen i Oslo, Høyskolen Kristiania og ved institusjoner i Delhi, India. Verker av Leborg er blitt kjøpt av Museum of Modern Art i New York og Museum für Gestaltung Zürich.
Astrid Loraas er utdannet cand.mag. i kunst- og produktdesign med praktisk pedagogikk fra Lærerhøgskolen i Oslo og Akershus (nå OsloMet). Hun har bred kompetanse som UX-designer siden midten av 1990-tallet. I sitt arbeid fokuserer hun hovedsakelig på digital visuell kommunikasjon og interaksjonsdesign. Som konsulent har hun vært med på å utvikle digitale tjenester for nyheter, banker, reiseliv og offentlig sektor, hvor alle har komplekse målgrupper og innovativ teknologi. Loraas var initiativtager til prosjektet Aksjon Geriljabroderi© og medforfatter av boka Geriljabroderi.
Tone Nordbø har lang erfaring som interaksjonsdesigner og med å lede designteam i prosjekter for å utvikle digitale produkter, tjenester og løsninger for kunder i offentlig og privat sektor. Hun har undervist i interaksjonsdesign ved Universitetet i Bergen, Westerdals Oslo ACT og Høyskolen Kristiania. Nordbø har i tillegg skrevet den første norske læreboken om interaksjonsdesign, Introduksjon til interaksjonsdesign.
Tove Steinbo har i 25 år forelest og holdt kurs og foredrag om fargepsykologi og fargesymbolikk for skoler, bedrifter og organisasjoner over hele landet. Hun har skrevet boka Fargene forteller. Om fargenes betydning – symbolsk, psykologisk og estetisk, og har bidratt som medforfatter på flere andre bøker. Hennes bakgrunn er bred fra ulike bransjer i næringslivet, blant annet har hun vært presseansvarlig for flere forlag. Steinbo har skrevet artikler for næringslivet og pressen og har deltatt i diverse TV- og radioprogrammer, blant annet en serie om farger på NRK Radio.
Kristian Viken er utdannet illustratør og grafisk designer fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen. Han har 20 års erfaring innen design for digitale flater, de siste ti årene med hovedvekt på utvikling av digitale undervisningsressurser. Viken har i tillegg flere års praksis som lærer i medier og kommunikasjon i videregående skole.
Vurderingseksemplar
Vi sender gjerne vurderingseksemplar av læreverket til skoler som vurderer innkjøp. For å få tilsendt vurderingseksemplar, send e-post til: pensum@fagbokforlaget.no
Tilgang digital bok
Ønsker du å kjøpe eller få prøvetilgang for å vurdere læreverkets d-bok, ta kontakt med vår digitalavdeling: digitalt@fagbokforlaget.no
Informasjon om læreverket
For mer informasjon om læreverket og generelle henvendelser, ta kontakt med markedskonsulent Hilde Kristoffersen: h.kristoffersen@fagbokforlaget.no. Tlf: 90696127
Informasjon om læreverkets innhold
For spørsmål om læreverkets innhold, ta kontakt med redaktør Mona Lien: Mona.Lien@fagbokforlaget.no. Tlf: 45246695
Trykk her for å følge oss på Facebook: https://www.facebook.com/fagbokforlaget.vgs/