Bøker
Forfattere
Verk
Ingen treff
Ting på nytt
Språk
Bokmål
Format

Heftet

Bestill vurderingseksemplar
For lærere, fagansvarlige og forelesere
På lager - sendes nå
529,-

Ting på nytt
En gjenbruksdidaktikk

Tingene rundt oss har verdi og gir muligheter. Dette gjelder også de tingene vi ofte kaster og overser. Når tingene blir materialer, ser vi dem på nytt, og vi blir bevisste på former, materialer, historier og minner.

Ting på nytt utforsker mulighetene som bor i tingene, hvilket potensial de har, og hvordan de kan få ny verdi. Boken ser på ulike motiver for å bruke ting i skapende arbeid og viser eksempler på hvordan dette kommer til uttrykk, både historisk og i vår egen samtid. Boken viser hvordan kunnskap og erfaringer om gjenbruksmaterialer er verdifullt i barnehage og skole. Innsikt i emnet gjør den enkelte bedre rustet til å gjøre god valg i skapende arbeid og i pedagogisk praksis.

Ting på nytt er skrevet for studenter i barnehage- og grunnskolelærerutdanningen, pedagoger og andre som vil bli mer bevisst på hvordan gjenbruk kan være en verdifull ressurs.


Ingvard Bråten er førstelektor i kunst og håndverk ved Høgskulen på Vestlandet. Her underviser han i grunnskole- og barnehagelærerutdanningen. Før dette jobbet han mange år som formingslærer i grunnskolen. Han har også jobbet ved NLA Høgskolen.

Ingvard har lang erfaring med gjenbruk og tingenes muligheter og skrev hovedfagsoppgave om gjenbruk innen design i 2001. Trearbeid og konstruktive, faste materialer er et særlig interessefelt.


Åse Kvalbein er førstelektor i kunst og håndverk ved NLA Høgskolen i Bergen. Her underviser hun ved grunnskole- og barnehagelærerutdanningen. Hun arbeider også på Kunsthøgskolen i Oslo og er timelærer på Høgskolen på Vestlandet.

Keramisk skulptur og stedsspesifikk installasjon er hennes hovedfelt, men hun arbeider også med ulike billeduttrykk. Utforsking av fortellinger, gjenbruk, og en variert bruk av materialer er sentralt i hennes utøvende praksis.

 

Forfattere:
ISBN:
9788245012095
Utgitt:
Utgave:
1
Sider:
276
Ting på nytt