Nedlastbare filer
Høyoppløselig omslagHeftet
IKT tilbyr redskaper til bruk i læring og arbeid, men også svært mye mer. Informasjons- og kommunikasjonsteknologien danner grunnlag for det digitale samfunnet vi lever i. Internett og web påvirker nær sagt alle områder av samfunnet, blant annet oppvekst, kunnskap, danning og demokratisk deltakelse.
Hva trenger lærere å vite om barns digitale oppvekstmiljø? Hva slags kunnskap bør de ha om Internett? Hvordan stimulere barn og unge til deltakelse i et digitalt samfunn? Hva slags kunnskap skal skolen formidle til unge mennesker med Google i lommen? Hvilke oppgaver er skolen tildelt i statens «digitale agenda»?
Dette er spørsmål som berører læreres profesjonsfaglige digitale kompetanse slik den er beskrevet i rammeverket særlig kompetanseområdet «skolen i samfunnet». Boken vil være av interesse for lærere, lærerstudenter og andre som er opptatt av utdanning og danning i en digital tid.
Trude Løvskar er doktorgradsstipendiat ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Bergen. Hun er utdannet journalist/medieviter og lektor og har mange års erfaring fra undervisning i grunnutdanning og høyere utdanning. Hun har også arbeidet en årrekke med utvikling av digitale læringsressurser.