Den nasjonale skolelederutdanningen har vært et tilbud til skoleledere i Norge siden 2009. Utdanningen skal være effektiv og føre til at skoleledere lykkes som ledere. Samtidig opplever skoleledere at de får stadig nye lederoppgaver og møter nye lederutfordringer. Den tydeligste forventningen er rettet mot å drive skoleutvikling, og profesjonsutvikling trekkes fram som avgjørende for å utvikle kvalitet i skolen.
Hva innebærer det å lede skoleutvikling? Hva skjer i praksis? Hvilke utfordringer møter skolelederne i ledelsesarbeidet ved egne skoler, og hva skal til for å lykkes?
Boka består av åtte casekapitler og tre teoretiske kapitler. For å se hvilke spor utdanningen har satt i praksis, har forfatterne undersøkt hvordan skoleledere som har deltatt i den nasjonale skolelederutdanningen, har ledet utviklingsarbeid ved egne skoler.
Marit Aas, Brit Bolken Ballangrud og Kirsten Foshaug Vennebo er bokas redaktører. Fred Carlo Andersen, Hilde Forfang, Ann Margareth Gustavsen, Kristin Helstad, Mette Marit Jenssen, Trond Lekang, Lars Arild Myhr, Lars Aage Rotvold, Idunn Seland, Åse Slettbakk og Elisabeth Stenshorne er bidragsytere.