Det er viktig at matematikkvansker oppdages tidlig, slik at læreren kan sette i verk tilpassede tiltak på et tidlig tidspunkt. Boka handler om en arbeidsmodell som vektlegger nytten av å bruke ulike kartleggingsinstrumenter og systematiske, tilpassede tiltak.
Boka har tre deler:
- Del 1: Hva er det? · Hva er matematikk og matematikkvansker? · Sentrale kjennetegn · Årsaker
- Del 2: Roller og ansvar · Skolens ansvar · PP-tjenestens ansvar · Statpeds og spesialisthelsetjenestens ansvar
- Del 3: Hva virker? Tiltak · Motivasjon, interesse og mestring · Ferdighetstrening · Problemløsning · Rettigheter for elever med matematikkvansker
Målgruppe er lærere, PP-rådgivere og skoleledere i grunnskolen og videregående skole. Også nyttig for ansatte i barnehagen, foresatte og alle som ønsker å vite mer om matematikkvansker og hvordan det kan håndteres.