Markedsføringsledelse presenterer grunnprinsippene i faget markedsføringsledelse med vekt på utvikling av en overordnet markedsplan (forretningsplan). Boken gir en grundig beskrivelse av hvilke analyser og vurderinger som ligger bak en god markedsstrategi, samt en beskrivelse av hva en god markedsplan bør inneholde.
Markedsføring er både et ledelsesfag og et økonomifag. Boken viser hvordan en bedrift kan skape vekst og synergier gjennom å utvikle og utnytte kundeporteføljen, produktporteføljen og merkevaren. Sentralt i faget er segmentering og posisjonering for å utnytte markedets vekstpotensial maksimalt.
Denne utgaven av boken er betydelig revidert og oppdatert. Sammenhengen mellom markedsføringsledelse og strategi er gjort tydeligere hvor markedsmatrisen står sentralt. Med denne blir det tydeligere hvor bedriften skaper sine inntekter og sitt overskudd, og hvordan de strategiske tiltakene styrker dette fremover. I tillegg er den tilhørende regnearkmodellen vesentlig forbedret.
Boken passer svært godt som grunnbok i faget markedsføringsledelse på bachelornivå og som veileder for ledere med forretningsansvar.
På bokens nettsider tilbys en rekke nyttige verktøy for læring og praktisk anvendelse av fagstoffet som presenteres i boken.