Denne boka er en inspirasjonskilde for bruk av lytteaktiviteter i barnehagen, for å støtte utviklingen av barns lytteforståelse og lytteferdigheter. Den gir en dypere forståelse av lyttebegrepet og har som mål å fremme økt lyttebevissthet blant barnehagelærerstudenter og barnehagelærere.
Forfatterne definerer lytting og beskriver lytteprosessen i detalj. De forklarer konsepter som aktiv og oppmerksom lytting og beskriver forskjellige lytteperspektiver og lyttetyper.
I boka presenteres planlegging, gjennomføring og evaluering av åtte lytteaktiviteter som fremhever fortellekompetanse, ordforråd, begrepsforståelse og språkets musikk. Sentrale elementer i lytteaktivitetene er likeverdig dialog, gjensidig medvirkning, lydhørhet og forundring. Lyttesirkel benyttes som samtaleverktøy i aktivitetene og pedagogisk dokumentasjon brukes som arbeidsmetode.
Ingrid C. Nordli er førstelektor i språkvitenskap, med vekt på språkutvikling og fonetikk.
Kristian Skog er barnehagelærer, låtskriver og musiker.