I leken er alt mulig. Tid og rom forvandles til noe helt annet i eventyrenes verden. Å koble fortellinger sammen med lek kan hjelpe elevene til å utvikle språklig bevissthet og å forstå seg selv og verden bedre. Alle kan leke, og alle kan fortelle. Det handler bare om å tørre å slippe seg selv fri – og å våge å bli til en jamrende katt eller en grusom kjempe.
I Lekne fortellinger har Per Gustavsson samlet 35 utvalgte folkeeventyr og fortellinger. Fortellingene passer for elever på småskoletrinnet, men også yngre barn. Felles for dem alle er at de er enkle å fortelle og lære seg utenat. Til hver fortelling gis det en kort beskrivelse av hvor fortellingen stammer fra, og konkrete tips til hvordan den kan levendegjøres ved hjelp av lek og bevegelse når den fortelles. Fortellingene passer også til fri- og rammelek etter at fortellerstunden er over.
Lekne fortellinger er en del av driv-serien med håndbøker for læreren der materialet kan tas direkte i bruk i undervisningen.
Per Gustavsson er fortellerpedagog, tidligere barnebibliotekar og forfatter. Han har gitt ut mange ulike eventyrsamlinger og fortellerbøker og er en aktiv formidler som er opptatt av å fremme fortellingenes magi. Han har også vært initiativtaker til Sagomuseet i Ljungby i Sverige og fortellerfestivalen på samme sted.