Bøker
Forfattere
Verk
Ingen treff
Språk
Bokmål
Format

E-bok

Heftet

Bestill vurderingseksemplar
For lærere, fagansvarlige og forelesere
På lager - sendes nå
559,-

Ledelse i fremtidens skole

Ledelse i fremtidens skole handler om skoleledelse i det 21. århundre.

Forskning på fagfeltet viser at skoleledelse i stadig større grad oppfattes som en samhandlende praksis, som inkluderer samhandling mellom ledere og samhandling mellom ledere og lærere. Ledelse som en samhandlende praksis får konsekvenser for fordeling av lederoppgaver og ansvar i skolen, organisasjons- og kommunikasjonsstrukturer og relasjoner mellom ledere og lærere. For nordiske skoleledere bygger samhandling, ifølge Geert Hofstedes terminologi, på en lav maktdistanse mellom leder og lærere, og kommunikasjon som kjennetegnes av respekt, tillit og anerkjennelse. 

I denne andre utgaven er noen kapitler lagt til og noen er tatt ut. De gjenværende er revidert. De nye kapitlene retter en særlig oppmerksomhet mot skolelederes ledelse av kollektive prosesser i skolen, betegnet som profesjonelle læringsfellesskap, ledelse av utvikling og endringsarbeid og utvikling av lederrollen.

Marit Aas og Jan Merok Paulsen har vært bokens redaktører. Hedvig Abrahamsen, Fred Carlo Andersen, Brit Bolken Ballangrud, Ide Katrine Birkeland, Christian Brandmo, Erlend Dehlin, Anders Dysvik, Tore Hillestad, Kjell B. Hjertø, Eirik J. Irgens, Bård Kuvaas, Sølvi Lillejord, Cecilie Skaalvik, Siw Skrøvset og Kirsten Foshaug Vennebo har vært bidragsytere.

Forfattere:
(red.)
(red.)
ISBN:
9788245037968
Utgitt:
Utgave:
2
Sider:
438
Ledelse i fremtidens skole