Hånd i hånd i barnehagelærerutdanning – der lek, fag og praksis møtes tilbyr en samling av forskningsartikler som belyser hvordan teori og praksis går hånd i hånd i alt arbeid knyttet til barn, barnehage og barnehagelærerutdanningen. Her kan du blant annet lese om lekens muligheter, risikolek, kirkevandring, , bruk av digitale verktøy, veiledning som metode, praksis i utdanningen, barnehagelæreren som bakkebyråkrat og partnerskap mellom høyskole og barnehager. Denne antologien kan leses som en helhet, men også enkeltvis, da kapitlene hver for seg kan gi viktig kunnskap og sette i gang refleksjon om det enkelte tema.
Bokens redaktører er Astrid Øien Halsnes, førstelektor i pedagogikk, og Lill Krestin Ryland, høyskolelektor i pedagogikk. Begge to underviser i barnehagelærerutdanningen ved NLA Høgskolen. Halsnes har vært studieprogramleder i flere år ved høyskolen, er leder av forskergruppen Barn, barnehage og barnehagelærerutdanning og bidrar med et kapittel i boken. Ryland er nå fungerende studieprogramleder og bidrar med to kapitler i boken.
De øvrige bidragsyterne i boken er: Natalia Alfarnes, Nina Anette Angeltveit, Jannice Eikefet Berland, Ole-Vinjar Egeland, Runar Eikhaug, Anne-Lise Flaa, Beate Gjesdal, Svitlana Holovchuk, Tale Birkeland Irgens, Sæbjørg Hageberg Kjeka, Kari Kvandal, Torgeir Landro, Wenche Langeland, Marit Myklebust, Lene Jaer Nottveit og Hilde Kartveit Sundnes.
Antologien Hånd i hånd i barnehagelærerutdanning – der lek, fag og praksis møtes, publiseres i 2024, som et bidrag til 25 års jubileet til barnehagelærerutdanningens ved NLA Høgskolen.