Nedlastbare filer
Høyoppløselig omslagHeftet
Planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og egenvurdering av yrkesoppgaver er byggesteiner på lærlingens vei mot en selvstendig yrkesutøver.
I boka løfter forfatterne fram fagarbeideren som en sentral utdannings- og opplæringsaktør. Gjennom instruksjon og veiledning deler fagarbeideren sin kompetanse og tilrettelegger for læring og mestring i yrkesopplæring.
Boka henvender seg også til yrkesfaglærere under utdanning, og til utdanningsaktører som ønsker å legge til rette for systematisk og tilpasset fag- og yrkesopplæring for elever og lærlinger.
Instruksjon og veiledning utfyller hverandre som pedagogiske arbeidsmåter, og kan vektlegges på ulike steder i lærlingens læringsløp fra elev i skole til produksjonsmedarbeider i bedrift.
Temaene i boka tar utgangspunkt i rammer, innhold, arbeidsmåter, mål og vurdering for praktiske læringssituasjoner med yrkesoppgaven i sentrum – samt veileder og lærlings forutsetninger i læringssituasjonen.
Målet er å styrke veilederens blikk for et større handlingsrom i egen arbeidshverdag, med tanke på planlegging, gjennomføring og vurdering for læring.
Frank Egeland og Liv Grendstad Rousseau er førstelektorer ved institutt for pedagogikk, Universitetet i Agder (UiA).