Barnehageårene legger grunnlaget for barnets forståelse av seg selv i verden. I
Flerkulturelle* praksiser i barnehagen vektlegges pedagogisk praksis som styrker de flerkulturelle barnas muligheter til å skape en positiv selvforståelse. Boka tar opp vesentlige sider ved barnehagens mangfold, og innledes med hvordan rasisme kan komme til uttrykk allerede i tidlig alder. Antologiens ulike kapitler gir deretter innsikt i konkrete praksiser for å styrke de flerkulturelle barnas muligheter til deltagelse gjennom synliggjøring av språk og religion, den viktige leken, barnehagestarten, foreldresamarbeid og hvordan ansatte kan møte og løse etiske dilemmaer. Ved å sette stjerne bak
flerkulturelle, signaliseres at begrepet kan forstås på forskjellige måter.
Boka er en vitenskapelig antologi, og retter seg mot studenter ved landets barnehagelærerutdanninger, barnehageansatte og enhver som vil styrke sin kompetanse i å tilrettelegge barnehagehverdagen for de flerkulturelle barna.
Redaktørene, Cecilie Fodstad, Therese Bjørnaas og Svein Sando, underviser alle ved DMMH.