Nedlastbare filer
Høyoppløselig omslagDenne boken er den første av to antologier fra drama- og teaterpedagoger, forskere og kunstnere i den norske høgskole- og universitetssektoren som formidler drama- og teaterforskning, kunnskap og erfaringer om temaer relatert til demokrati. Antologi I er knyttet til undervisning og utdanning fra barnehage til voksenopplæring, og Antologi II er knyttet til kultur og samfunn gjennom marginalitet, etnisitet og helse.
Antologi I gir innsyn i og tilbyr nye perspektiver på dramapedagogikkens muligheter og utfordringer i forskjellige undervisningskontekster med utgangspunkt i begrepet demokrati. Bidragene fra undervisning og utdanning for barnehagen presenterer prosjekter som utforsker det å skape teater for og med barn, interaktivt barneteater og dramapedagogikkens muligheter i barnehagen. Prosjektene knyttet til grunnskolen undersøker prosessdramaets muligheter til å utvikle demokratisk kompetanse, den dramatiske dialogen og drama brukt i museumsformidling. Boken gir et innblikk i hvordan dramatiske arbeidsmåter og læringsformer kan bidra til utvikling av barn og unges demokratiske kompetanse.
De to antologiene summerer opp det treårige nasjonale forskningsprosjektet Drama teater demokrati (2014 2017). Et felles mål har vært å undersøke hvordan drama og teater behandler demokratiske tematikker og spørsmålsstillinger, og ikke minst undersøke hvordan drama- og teaterpraksiser kan bidra til en demokratisk kultur i møter mellom mennesker, ytringsprosesser, arbeidsformer og verk.
Aud Berggraf Sæbø er professor emerita ved Universitetet i Stavanger.
Stig A. Eriksson er professor emeritus ved Senter for kunstfag, kultur og kommunikasjon, Høgskulen på Vestlandet.
Tor-Helge Allern er professor ved Senter for kunstfag, kultur og kommunikasjon, Høgskulen på Vestlandet.