Etterspør voksne barns tanker?
«Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver» vektlegger barns undring og tenkning i en rekke sammenhenger, ikke minst hva barns rett til medvirkning angår. Likevel er barns undring lite omtalt i barnehagesammenheng.
Denne boka trekker frem barns tanker om livet og drøfter hvorfor det er viktig å fokusere på barns undring og livstolkning i barnehagen. Forfatteren setter fokus på den barnlige undringens manifestasjoner og innhold, og på undringens betydning for barns tilværelse og dannelsesprosesser. I boka drøftes hvordan voksne kan komme det undrende barnet i møte og bidra til å utvikle filosofiske praksiser og undringsfylte miljøer i barnehagen. Forfatteren tar til orde for en nærhetsetisk tenkning, der barnets eksistens og barns og voksnes sameksistens har en sentral plass.
Barns undring retter seg primært mot studenter i barnehagelærerutdanningen samt mot barnehagelærere.
Hilde Merete Amundsen er høgskolelektor i pedagogikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole i Trondheim og stipendiat ved NTNU. Hun er opprinnelig førskolelærer og har arbeidet mange år i barnehage. Amundsens forskningsinteresse er pedagogisk filosofi. Hun har tidligere publisert artikler og bokkapitler knyttet til feltet, blant annet Den filosofiske praksis i møte med barn rom for undring, dialog og ettertanke (2008), Dannelsens topologi (2011) og Danning til livet et fortolkende prosjekt (2013).