Nedlastbare filer
Høyoppløselig omslagBarnehagelæreren – en verdibygger presenterer eksempler på hvordan barnehagelærere kan arbeide for å forvalte et utvidet profesjonsansvar i det daglige arbeidet i barnehagen. Selve grunntanken i barnehagen bygger på en tradisjon om å fremme barns beste gjennom omsorg, lek, læring og danning.
Kapitlene i boken viser til verdier som omdreiningspunkt for spørsmålsstilling, kritisk tenkning og handling. Boken bidrar til forståelse om og skisserer måter barnehagelærerne kan forvalte det performative utvidede profesjonsansvaret på. Etikken og verdigrunnlaget balanserer samfunnsmandatet og kunnskapsgrunnlaget når barnehagelærerne fungerer som bindeleddet mellom staten og enkeltindividene og utøver sitt utvidede profesjonsansvar.
Barnehagelærerne har en unik mulighet til å skape gode utviklingsmuligheter for alle barn. Boken er med på å synliggjøre verdiene til OMEP (Verdensorganisasjonen for små barns oppvekst og danning) og bidrar dermed til å bringe håp for fremtiden gjennom barns utvikling, lek, læring, omsorg og danning.
Liv Torunn Grindheim er førsteamanuensis i barnehagepedagogikk ved Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen. Ho har lang erfaring frå arbeid som førskulelærar. Undervisings- og forskingsinteressene hennar er vilkår for barns utforsking, demokratisk danning, leik, berekraftig utvikling og barnehagelærerprofesjonen. Ho er leiar for arbeidspakken Vilkår for barns utforsking ved BARNkunne – senter for barnehageforskning.
Geir Aaserud er universitetslektor i barnehagepedagogikk ved OsloMet. Han har mange års erfaring fra barnehagen og har de siste årene jobbet i barnehagelærerutdanningen. De faglige interessene og forskningsinteressene til Aaserud er barnehagens historie, profesjonsutvikling og barn i vanskelige livssituasjoner. Aaserud har lenge vært engasjert i OMEP og har siden mars 2019 vært leder av OMEP Norge.