Barn i risiko har siden 2007 blitt et standardverk inenfor barnevernsfeltet og er essensiell lesning for alle som jobber med barn, ungdom og familier hvor oppvekstbetingelsene og omsorgssituasjonene er svake eller skadelige.
I denne utvidede og oppdaterte tredje utgaven er temaer som mishandling, vold, seksuelle overgrep og omsorgssvikt i ulike former fortsatt sentrale. Samtidig tar nye kapitler for seg blant annet traumer, barns sosiale liv, familieliv og foreldrefungering, emosjonell barnemishandling, og barn som vokser opp hos omsorgspersoner med psykiske lidelser. Slik gir boken en samlet og oppdatert fremstilling av de ulike formene for skadelig barneomsorg.
Barn i risiko er den eneste i sitt slag i norsk sammenheng. Forfatteren tar pulsen på forskningsfronten, men gir også teoretiske innfallsvinkler til stoffet. Først og fremst er den praksisnær. Gjennom konkrete eksempler og vignetter samt verktøy som for eksempel faktabokser, samtaleguider, spørsmålsbanker og sjekklister er den et uvurderlig oppslagsverk for profesjonsutøvere innenfor en rekke virksomhetsområder. Eksempler er barneverntjenesten, skolehelsetjenesten, familievernkontor, psykisk helsevern og kriminalomsorgen. Den er også egnet som pensumlitteratur i et bredt spekter av helse- og sosialfaglige utdanninger, og vil gi studentene uvurderlig handlingskompetanse i en utfordrende fremtidig arbeidshverdag.
Øyvind Kvello er ansatt som professor ved Institutt for sosialt arbeid ved NTNU, og har eller har hatt bistillinger ved blant annet UiB, UiT, NORD, USN, HiM, RKBU og RVTS. Han har førstekompetanse i utviklingspsykologi og professorkompetanse innen sosialt arbeid, barnevern og spesialpedagogikk. Han har skrevet en rekke bøker og forskningsartikler, og bidratt i offentlige utdanninger og veiledere. Kvello har utdannet psykologer, barnevernspedagoger, sosionomer, spesialpedagoger, vernepleiere og helsesykepleiere ved flere utdanningsinstitusjoner i en årrekke, men er fortsatt knyttet til praksisfeltet som ansatt og veileder i kommunale barneverntjenester.